Idag blev det dagen hvor vi sagde farvel til flyvepladsen på Hobyvej efter 17 år.
Vi var hele 7 raske svende der kom på pladsen for at lave oprydningen, så pladsen kan blive pløjet. Det tog os kun 1 og en halv time, og vi kunne konstaterer at marken er til at køre på uden problemer, det er ikke muldjord men gammel havbund, så det er mere sand end jord. Men græsset er på vej og vi kan se frem til at stå med solen i ryggen og flyve. Der blev naturligvis stillet nogle spørgsmål til den nye bane, kva den ikke kan blive godkendt af Modelflyvning Danmark/ Trafik, bygge og boligstyrelsen / Kommunen. Årsagen er igen at "Sten" ikke vil lave en skriftlig kontrakt men vi kan bruge marken lige så tosset vi vil og denne aftale er mundtlig. Har det konsekvenser for klubben og dig som pilot/operatør. Vi kan flyve under spontan reglerne. Her skal vi kigge på lovgivningen og forsikringen m.m. Modelflyvning Danmark har CERTIFIKATER, dette er en ordning der viser du burde kunne flyve, du kunne det på dagen da du aflagde en prøve. Giver det nogle fordele? :Næ men hvis du skulle finde på at besøge en anden klub, vil de kunne se at på dagen hvor du aflagde prøven kunne du flyve de stillede manøvre. Giver det noget på forsikringen? : næ har du betalt dit medlemskab til Modelflyvning Danmark er du forsikret, forudsat du følger lovgivningen herunder kravene om afstande. Må man overflyve en vej? : ja det må du godt HVIS der er skiltet med at der ikke må køres stærkere end 70 km/t og der ikke er nogle på vejen når du gør det, så den gamle regel at man ikke må være til ulempe eller til fare gælder så stadig. Er vejen en vej hvor man må køre 80 km/t må du ikke flyve over vejen afstandskravet er 150 meter. Lige som by, camping, kolonihaver og sommerhuse osv. Med mindre du har et drone bevis (ikke drone tegn, ikke modelflyvning Danmarks certifikater) men det bevis der gør du kan flyve proff. og taget det på en godkendt af trafik bygge og boligstyrelse, drone skole. Men hvad er i grunden en drone, mange er af den opfattelse at det er de himstregimser der har som regel 4 propeller der vender op, det er det også men, også fix-vinge (fastvinget) helikopter, svævefly og hvad man ellers kan komme op luften som styrbart, sågar en styrbart faldskabs mand/kvinde, derfor er balloner, drager, himmellys, nytårsraketter ikke droner, (der findes dog også luftfartsregler for dette også) Jeg kan godt forstå det kan være svært at finde rundt i, og tage det nu helt rolig i det nye år kommer der en E U forordning på drone området, tro nu ikke det bliver letter, næ det gør det ikke. Hvem skal opdaterer dig tja prøv at gætte, det er ikke formanden eller bestyrelsen, det er lige det samme som hvis du har jagttegn, fisketegn kørekort og hvad ved jeg, det er naturligvis din mor der skal holde dig opdateret….. naa det er naturligvis dig. Og husk ukendskab til loven fritager ikke for straf. Jeg vil runde dette skriv af med to ting. Jeg overvejer at lave en kursusaften for medlemmerne og lovgivningen, men ikke før covid 19 er på plads. Den sidst ting er et begreb der bruges i en retssal der hedder: et bonus Pater. Det er latin og betyder: den gode fader. Og hvad er så det? : det er den gode fader der fortæller sine sønner hvordan man skal opføre sig for at blive et godt menneske og følge reglerne. Så kan en fader ikke gøre mere for sine sønner, så er det op til sønnerne at lytte og rette sig ind, faderen bliver hermed fritaget for straf og beboelser. BL 9-4 er afskaffet og hedder nu BL 9-4a og gælder kun for grønland og færøerne. AICB 04/19 er afskaffet og er afløst af: Landdrone bekengærelsen og Bydrone bekendtgørelsen Udsættelse af europæiske drone regler. På grund af Corona har EU-kommissionen besluttet at udsætte den generelle ikrafttrædelse af Forordning (EU) 2019/947 fra 1. juli 2020 til 31. december 2020. Det gælder også for en række forskellige ikrafttrædelsesdatoer for forskellige regler. Søg på EU 2019/947 hvis du vil vide mere. Der er nu indgået en aftale med landmand Sten Mikkelsen.
Vi kan kun opnå en mundlig aftale med Sten desværre, det betyder vi ikke kan få godkendt pladsen hos kommunen og dermed hos Modelflyvning Danmark. Det betyder at man skal have et drone tegn eller bevis for at flyve lovligt på pladsen, rent forsikrings mæssigt betyder ingenting der er stadig fuld dækning på forsikringen forudsat du overholder luftfartsloven, som altid. Årsagen til vi ikke kan få noget på skrift er at Sten nærmer sig den tid hvor der en velfortjent pension i udsigt, og da Sten og frue ikke har arvinger der kan overtage virksomheden, betyder det et salg til en som vil drive virksomheden videre, og her ønsker man ikke et videre salg bliver vanskeliggjort ved er have en kontrakt med os, hvilket jo er forståeligt nok. Vi må stadig bruge pladsen lige så tosset vi vil og der er også en mugelighed for en container til græsslåmaskine m.m. efter nærmer aftale. Vi i bestyrelsen kan naturligvis godt se det problematiske for klubben på langt sigt, for hvad vil en ny ejer have af følelser for vore aktivitet, kan vi blive eller skal vi væk? Vi vil nu kontakte kommunen for at se hvad der kan tilbydes os, vi vil jo gerne have et sted hvor vi kan slå ”rod”. Men foreløbig vil vi være at finde på den nye plads med solen i ryggen, og gerne så mange år som muligt, og hvem ved måske falder vi over en pose penge eller papkasse der gør vi kan købe vore egen flyveplads Mvh bestyrelsen. Link til trafik, bolig & byggestyrelsen hvor man kan tage dronetegn https://droneregler.dk/Privat-droneflyvning# lidt bedre visual guide ang. dronetegn og dronebevis https://droner.dk/dronetegn |
By S. JørgensenVi har begyndt en blog for at fremme lidt af de aktiviteter som klubben tager sig til i løbet en året. Arkiver
Oktober 2021
Kategorier |